Allemaal beessies! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Allemaal beessies! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Allemaal beessies!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

22 Maart 2012 | Costa Rica, San José

Laat me even beginnen met te zeggen dat er weinig tot geen internetverbinding is, dus foto’s uploaden is een ellende, ben al blij dat ik een verhaal kan plaatsen…
Maar goed, vandaag gingen we naar Tortuguero. De gids was om 7 uur al bij onze B&B en 4 anderen die ook hier logeren zouden eveneens met ons meereizen. Na eerst een heerlijk ontbijtje (en al de nodige vogels gefotografeerd), gingen we om half 8 op weg. Aangezien de anderen met zijn 4-en in 1 auto zaten, besloten we dat de gids met ons mee zou rijden. Het was een autorit van 2 uur naar de pier waar we in de boot zouden stappen. Onderweg zagen we nog een luiaard hoog in een boom zitten en langs de weg zat een grote, mooie leguaan. Het laatste stuk van de autorit was het hobbelen en rammelen, lang leve de jeep! Toen we helemaal door elkaar gerammeld waren, zagen we gelukkig de parkeerplaats. Onze boot lag al op ons te wachten, dus hup, snel een sanitaire stop en toen het bootje in. Aangezien we maar met zijn 6-en waren, was dat zeer luxe. We zagen nl. ook de grotere boten liggen, waarin iedereen hutje mutje zat. Zijn we toch weer blij dat we het allemaal zelf geregeld hebben :). Toen we begonnen aan de boottocht, wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik me erbij moest voorstellen, ja, we gingen “wildlife” spotten, maar wat is er te zien?! Nou, daar kwamen we snel achter, we hebben diverse mooie vogels gezien (met name heel veel reigers), een prachtige ijsvogel, maar die was helaas wat veraf, leguanen, knalgroene grote salamanders en opeens… jaaaa… slingerapen! GEWELDIG wat een acrobaten! Het was een behoorlijk grote groep, maar helaas zaten ook zij wat veraf. Een eind verderop kwamen we een kapucijneraapje tegen en jullie raden het al: ook veraf. Dat die beesten niet effe leuk voor de camera komen poseren he?! Haha! En wonder boven wonder, er lag ook nog een krokodil in het water! Na een paar uurtjes wildlife spotten op de boot, kwamen we aan in het plaatsje Tortuguero. Eerlijk gezegd stelde dat niet heel veel voor, maar ach, je kon even de benen strekken en even sfeer snuiven. Na een korte wandeling door het stadje, moesten we weer terug op de boot om via een kort tochtje bij een hotel aan te komen, alwaar we een heerlijke lunch kregen geserveerd. Man, man, man, wat kunnen ze hier lekker koken! Tot nu toe hebben we overal heeeel lekker gegeten hmmmm… jummie voor de tummie! De gids ging na de lunch met ons nog een kort tochtje door de tuin van het hotel maken om kikkers te spotten. We hebben 1 blue jeans gezien, maar die moesten we met een verrekijker bekijken, dus helaas deze ook niet op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. Het stikte er overigens wel van de muggen, vliegjes, mega-mieren etc. dus ik ben al goed lekgeprikt… Ik loop rond met een mega chemische lucht om me heen van alle antimuggenspray en crème, maar het mag helaas niet baten. Ik heb blijkbaar lekker bloed, want Moes heeft bijna nergens last van. Nou, uiteindelijk was het tijd om aan de terugweg te beginnen en op de terugweg ging de snelheid erop. Hartstikke gaaf om over het water te scheuren. Net toen we een bocht door vlogen, zagen we een enorme krokodil, dus de gids snel gezegd om terug te gaan en jawel, dat werd gedaan. We konden enorm kortbij komen, dus mooie foto’s kunnen maken. Snel werd de tocht afgemaakt en toen op weg terug naar Heliconia island. Henk en Carolien (de eigenaars) hadden ons een restaurant aangeraden en daar zijn we dan ook gestopt. We bestelden hier Casado, een typisch Costa Ricaans gerecht. Je krijgt dan rijst, ei, salade, een maïsdeegrol, gebakken banaan, palmito (palmhart), bonen en daarbij kies je dan een stuk vlees of vis. Nou, heeeeeeeerlijk (op die maïsdeegrol na…). Sjonge, jonge, volgens mij gaan we hier bijkomen zo lekker is het allemaal! Na het eten dus terug naar Heliconia, waar we nu dus lekker op het terras zitten, drankje erbij, babbelen met de anderen, ervaringen uitwisselen, kortom: erg gezellig!

Heel veel groetjes en tot snel maar weer!

Oh ja, voor ik het vergeet: alles draait hier om de natuur. De mensen vinden het enorm belangrijk om de natuur en zijn bewoners te beschermen, dus er wordt door de overheid megaveel geld in gepompt. Heel veel eco-toerisme en ze zijn ook zeer dierlievend. Hoeraaaa voor Costa Rica!

@ Marleen: He visto arañas muy, muy grandes… brrrr… pero tienen coloras muy bonitas: nero con verde y azul! Es muy bonita! (dus: ik heb dikke vette spinnen gezien, was wel eng, maar ze hebben hele mooie kleuren, ze hebben zwarte poten met een blauw en groen lijf, eigenlijk best wel mooi!) Enne… het Spaans gaat supergoed, ze praten lekker langzaam, dus heel erg goed te volgen.

@ De Fabertjes: Pak jullie koffer en kom maar hier naartoe, is echt, echt, ECHT een bestemming voor jullie! Je kunt je niet voorstellen hoe mooi de natuur hier is! Of nou ja… jullie wel ;-)

  • 22 Maart 2012 - 07:10

    Trudy Kraft:

    He lydia en Moes,

    wat heeeeeerlijk om weer een reisverhaal van jullie te krijgen ! " Ik hang aan de computer " ! Fijne reis en mucha suerte con el español !

    XXX Trudy

  • 22 Maart 2012 - 09:23

    De Fabertjes:

    Ahhhhhh, ik ben jaloers tot in m'n tenen!!!. Wat een schitterend verslag. En dan hebben we nog niet eens de foto's gezien.... Ik zou heel graag m'n koffer pakken, maar Lina 10u in een vliegtuig op schoot houden?!?!?! Die zit nog niet eens 10 minuten stil, dus helaas, dan ben ik Roy kwijt aan een hartverzakking. Niet te doen ;-) Blijf schrijven en fotograferen, we checken elk half uur de mail;-) Liefs, wij xxx

  • 22 Maart 2012 - 22:42

    Nadine:

    Wow hier is nog een verhaal! Super geschreven, geniet ervan!!!! Ja over arañas kan ik mee praten, ik had er genoeg op me slaapkamer en ook een vieze dikke rat! Hoop niet dat je die tegen komt, hehe! Enjoy.... Saludos,

  • 23 Maart 2012 - 12:06

    Marlencita:

    Me alegro de que te gusten (los colores!) de las arañas!
    Enne...muy bien, dat je je spaans zo goed kunt oefenen daar! Maak me trots, chica, maak me trots! :)
    Genietze en blijf vooral verhalen schrijven...wie weet! Kan een of ander omroep gebruik maken van jouw 'gave' (na het lezen van je verhalen wil ik nl. ook gelijk mijn koffer inpakken, hahaha!)

  • 24 Maart 2012 - 13:57

    Carla En Erik:

    hee lydia en moes,

    Dat hoort zich echt geweldig aan, kan niet wachten op de foto's!!!! Ik ben jaloers!! Geniet nog van jullie vakantie en tot gauw!! Ben benieuwd naar jullie verdere reisverslagen. Ik zal in florida alles bijhouden.

    Groetjes erik en carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Lydia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 56711

Voorgaande reizen:

28 December 2022 - 11 Februari 2023

Down under

04 Mei 2022 - 27 Mei 2022

Frankrijk en Noord Spanje

16 Maart 2019 - 29 Maart 2019

New York en de Bahamas

08 November 2018 - 18 November 2018

Marathon Las Vegas 2018

04 Maart 2018 - 28 Maart 2018

Thailand 2018

03 Februari 2017 - 05 Maart 2017

Nieuw Zeeland

24 Mei 2015 - 16 Juni 2015

Indonesië 2015

10 April 2013 - 01 Mei 2013

China

19 Maart 2012 - 05 April 2012

Costa Rica

14 Februari 2008 - 22 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: