Een dagje "oh no no" en een dagje "wow wow WOW" - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Een dagje "oh no no" en een dagje "wow wow WOW" - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Een dagje "oh no no" en een dagje "wow wow WOW"

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

10 Maart 2018 | Thailand, Chiang Rai

Zoals gezegd, hadden ze voor gisteren slecht weer voorspeld. Toen ik wakker werd, deed ik toch heel hoopvol onze gouden gordijntjes open, maar helaas... de lucht was grijs, grijs en nog eens grijs. Hmmm... toch nog eens het weerbericht checken... had ik beter niet kunnen doen, want daar werd ik al helemaal niet vrolijk van, het zou nog gaan regenen en kunnen onweren :-( verdorie... what to do? Naar de waterval dan maar? Ok, prima, die waterval daar hoeven we geen goed weer voor te hebben, die witte tempel wel, althans dat lijkt me mooier. Na het ontbijt zegt Moes "zullen we een scooter huren?" Euh.. Nee! "Jawel joh, is leuk," ... euh... NEE!!! Ter verduidelijking; ik behoor tot (ik denk) 1% van de bevolking die niks met scootertjes heeft en daarbij... er is regen voorspeld! Maar voordat ik het goed en wel door had werd er al gebeld om een scootertje af te leveren (grom). Met een gezicht als een oorwurm trok ik de lange broek en een vest aan en in no time werd de scooter al gebracht. Mijn helm was te groot (zoals altijd, ik heb blijkbaar een belachelijk klein hoofdje... I don't know... mijn motorhelm is nét geen kindermaat). De scooterverhuurder had nog een kleiner helmpje bij zich en jawel hoor, ik kreeg weer een kinderhelmpje met een roze konijn erop... zucht... het konijn bleek bij nadere inspectie een roze cupido te zijn, maar goed... daar gingen we dan... met een steeds grijzer wordende lucht (grom grom). De waterval zou een uur rijden zijn (oh the joy....) Toen we er bijna waren, begon het te regenen, dus even resumé; we hadden een scooter in combinatie met regen in combinatie met Lydje, dat zorgt voor dolle pret (lees: ik had met geen mogelijkheid chagrijniger kunnen zijn!)
Moes hield de moed erin, maar ik stampte met olifantenpoten door het bamboebos op weg naar die waterval. Gelukkig werkt de natuur rustgevend. Dat bamboebos was prachtig!!! Metershoge bamboes waar je tussendoor liep, varens van een paar meter hoog (zelden zo groot gezien) en aan het einde van het pad (ongeveer een half uurtje lopen) kwam het kadootje: de Khun Korn waterval. Prachtig!!! En veel groter, hoger en indrukwekkender dan verwacht! Zo mooi!! Even goed op me in laten werken, voordat ik weer op die stomme scooter moet (in de regen...) Na onze wandeling terug, besloten we naar "the black house" oftewel het Baandam museum te gaan. Zoooo dat was freaky weird shit. Ik zou niet eens weten hoe ik dat moet uitleggen... ik had al veel rare dingen hierover op internet gelezen, maar ja, aangezien we toch in de buurt waren... het is een kunstenaar (overigens inmiddels dood) die een park (museum) heeft aangelegd met daarin allerhande rare (freaky) voorwerpen. Bijna alles is zwart en overal liggen dierenhuiden, van wolven tot beren en immens veel krokodillen. Raaaar zeg ik je!!! Op tafels lagen meterslange huiden van slangen en ook overal botten... echt heeeel raar. De schilderijen die hij maakte waren overigens wel best mooi, maar ook heeel erg apart. Nadat we deze rare occulte tentoonstelling in ons op hadden genomen gingen we op weg terug naar het hotel. Meteen na aankomst bekeek ik het weerbericht nog eens... dat voorspelde al een beetje beter weer. Fingers crossed!

Vanochtend werd ik weer hoopvol wakker, maar helaas ook vandaag alleen maar grijze lucht... weer weerbericht checken... oehhh hoopvol, in de middag zou de zon gaan schijnen. We besloten rustig aan te ontbijten en daarna eerst naar de blauwe tempel te gaan en pas daarna naar de witte tempel. In ons hotel kun je gratis fietsjes huren, leuk, laten we dat doen!!! Vol goede moed gingen we op onze fietsjes op weg. Die blauwe tempel was heeeeel blauw, hallelujah, deed pijn aan de ogen zo lelijk blauw als hij was, maar toch ook wel heel erg mooi. Op weg naar de blauwe tempel hadden we in de verte een hele grote witte boedha op een berg gezien, we besloten ook daar eens een kijkje te gaan nemen. Hier en daar een binnendoor weggetje genomen, wat niet altijd evengoed uitpakte... het ene moment was ik nog vrolijk aan het filmen, het andere moment fietsten we ons de longen uit het lijf omdat een niet zo relaxte Thaise hond ons groomend achterna kwam.... Toen we na een flink tochtje bij die boedha aankwamen bleken we de enige niet-aziatische toeristen te zijn, lachen man. Het zag er allemaal heel erg clean uit en we kwamen tot de ontdekking dat deze tempel pas net open was (oktober 2017) en ook nog niet helemaal af. Er stond bijna niks in het Engels aangegeven, maar ergens stond er een bordje met "lift 40 baht"... lift... okeejjj... die boedha daar kun je blijkbaar in, laten we dat eens doen. Het leek ons helemaal niks, maar toen we op de 25e verdieping uitstapten........ de verassing van de dag!!! Een kleine ruimte, helemaal versierd met spierwitte draken, godinnen, bomen en bloemen allemaal versierd met blinkende steentjes. Wat was dit mooi zeg, schitterend!! Te voet kon je nog 1 verdiepinkje hoger en ook daar alles spierwit. Nou, de eerste witte "tempel" hadden we hiermee al gehad, maarrrrr de zon was gaan schijnen, dus nu werd het toch echt tijd om naar de "echte" witte tempel te gaan. Hop, weer in de pedalen en 22km verderop kwamen we er dan eindelijk aan. De zon scheen gelukkig nog steeds, dus ik was zo blij als een klein kind in een snoepjeswinkel... wow wow WOW!!!! Wat was dit gaaaaf... ongelooflijk mooi gemaakt, al had de ingang wel iets lugubers; grijpende handen die uit de grond komen en hier en daar een doodshoofd. Over een spierwitte brug van draken met glimmende spiegeltjes loop je naar de tempel zelf. Ik vond het adembenemend mooi! De kunstenaar/architect heeft met deze tempel een stukje hemel op aarde willen creeeren. Dat zag ik wel terug ja, echt magnifiek! Ik kon er uren naar blijven kijken, prachtig gewoon. Ik zeg: dat was het eerste absolute hoogtepunt van onze reis!
Na nog van een overheerlijke ijscappuccino te hebben genoten was het nog een dik uur terugfietsen naar ons hotel, dus hup, weer in het zadel en met een stevig tempo kwamen we rond half 6 aan. Wat een geweldig leuk dagje was dit! Vanavond nog naar de Saturday night street market en morgen weer verder, dan gaan we weer zuidelijker, naar Sukothai. We zouden eigenlijk met de bus gaan, maar rijden de bussen nu wel of niet op zondag???? Wie zal het zeggen... ??? Wij kwamen er in ieder geval geen wijs uit en toen Moes er helemaal klaar mee was, heeft hij toch maar een goedkoop vluchtje geboekt.

Fijne dag allemaal en tot snel!

  • 10 Maart 2018 - 12:51

    Gwenda:

    Sjonge jonge, je weet het weer leuk te brengen. Ik heb medelijden met Moes als je zo chagrijnig bent. Tis geven en nemen zullen we maar zeggen. Ik hoop toch niet dat er geen even sjieke of mooiere dingen voobij komen. Vroegtijdig hoogtepuntje anders. Ben benieuwd naar foto's van de waterval en van binnenin die Buddha. Veilige vlucht!xxx

  • 10 Maart 2018 - 23:51

    Conny:

    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Jammer van het weer maar na regen komt zonneschijn

  • 11 Maart 2018 - 02:11

    August:

    Wow wow erg leuk Enjoy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 56737

Voorgaande reizen:

28 December 2022 - 11 Februari 2023

Down under

04 Mei 2022 - 27 Mei 2022

Frankrijk en Noord Spanje

16 Maart 2019 - 29 Maart 2019

New York en de Bahamas

08 November 2018 - 18 November 2018

Marathon Las Vegas 2018

04 Maart 2018 - 28 Maart 2018

Thailand 2018

03 Februari 2017 - 05 Maart 2017

Nieuw Zeeland

24 Mei 2015 - 16 Juni 2015

Indonesië 2015

10 April 2013 - 01 Mei 2013

China

19 Maart 2012 - 05 April 2012

Costa Rica

14 Februari 2008 - 22 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: