Saturday street market en door naar Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Saturday street market en door naar Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Saturday street market en door naar Sukhothai

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

12 Maart 2018 | Thailand, Sukhothai

Onze laatste avond in Chiang Rai sloten we af met de Saturday night street market. Deze markt was vele malen groter dan we hadden verwacht. Straten vol met kraampjes: kleding (denk Hawaii shirts), sieraden (veelal over the top kitsch) en telefoonhoesjes, maar ook.... een heel gedeelte eten! Oehhh maak me gek! Er was een heel plein waar aan alle kanten eetkraampjes stonden en bij de ene rook het nog lekkerder dan bij de andere. Terwijl op het plein een soort van Thaise linedance gaande was, kozen wij ondertussen lekkere hapjes; pikante worstjes, zoete bief op een stokje, zoete stukjes inktvis, dumplings, samosa, inktvis klein gehakt in pikante groene saus en als afsluiter een bananen-chocolade wafel en Moes sloot af met een soort van bananen crepe. Ohhhh wat was dat allemaal lekker. Net toen ik aan de wafel was begonnen, liepen we langs een kraampje met insecten. Ik vond het inmiddels al niet meer echt vies uitzien, maar wilde mijn bananenwafel toch niet bederven... volgende keer gaat het lukken!
Zondag moesten we vroeg uit de veren voor onze vlucht naar Sukhothai. We vlogen ditmaal met Bangkok Airways. Dit was beduidend beter dan dat Nok air rampenteam! Alles strak geregeld en voordat je naar de gate ging werd je nog ontvangen met een kopje koffie/thee en kleine snackjes. Ook op de vlucht zelf alles perfect geregeld en (ook niet onbelangrijk) lekker eten aan boord. Naar Sukhothai waren helaas geen rechtstreekse vluchten, dus we vlogen via Bangkok. Daar hadden we een overstap van 1,5 uur en toen op naar Sukhothai. Dat was lachen! Het is echt een heel klein dinky toy vliegveldje. De bagage wordt dan ook in een autootje naar je toegebracht haha. Nou, bagage compleet, daarna op naar ons hotel en wat een leuk idyllisch hotel! Iedereen heeft een eigen huisje in een mooi aangelegde tuin met vele bloemen en bloeiende struiken. Mooiiii!!! Aangezien we tegen half 4 in het hotel aankwamen besloten we nog even aan het zwembad te gaan liggen. We gaan ons huisje in, trekken de gordijnen dicht om niet in ons nakie voor het raam te staan. Zwemspullen aan, we trekken de gordijnen open en.... GRIJS!!! Huh??? 15min geleden vielen de mussen van het dak zo heet was het hier... waar is die zon naartoe?? Nou ja, de temperatuur was nog steeds in de categorie "erg warm", dus we zochten toch het zwembad op. 'S avonds om de hoek nog een hapje eten en redelijk op tijd het bed in om vanochtend op het fietsje de ruines van Sukhothai te bekijken.... met zweet uit alle poriën gutsend, fietsten we van de ene tempel ruïne naar de andere. Prachtig, prachtig!! Daar waar in Ayutthaya geen enkele boedha meer een hoofd had, daar waren hier juist alle boedhas nog in tact en die wat niet meer in tact waren, waren gerestaureerd. Er waren gedeeltes bij waar het leek alsof we de enige toeristen waren, maar de meer bekendere tempels daar krioelde het dan weer van de mensen. Altijd een kunst om foto's te maken zonder andere mensen erop... nadat we zo'n beetje alle ruïnes hadden bekeken en Moes inmiddels vond dat hij "wel klaar was met al die bakstenen".... gingen we op zoek om een verlate lunch te nuttigen. Per toeval kwamen we langs de weg bij een kraampje waar ze net kip aan het bbq-en waren. Het rook goed en zag er ook goed uit. We namen plaats bij een vrouwtje die 3 woorden engels sprak, maar met gebarentaal kom je een heel eind. Al snel kwamen we erachter dat heel veel plaatselijke bevolking hier ook aanschoof. Perfect, we zaten dus goed! En jawel hoor, heerlijk kippetje, perfecte gebakken rijst, kommetje soep erbij en hete (pikante) saus. Jummmm... helaas waren de oogjes weer groter dan het mondje, dus volledig volgepropt gingen we van tafel. Rond 15u waren we terug in het hotel en besloten we een frisse duik in het zwembad te nemen, dat hadden we wel verdiend na de oververhitting op de fiets, echter.... niet lang na die frisse duik hoorden we gerommel... donder? Nee toch?! Maar jawel hoor een half uurtje later kletterde de verfrissing ons op het hoofd en trokken we ons terug op ons overdekt terrasje... toen het hotelpersoneel paraplu's kwam uitdelen, bekroop ons toch een ietwat onbehaaglijk gevoel... zou het blijven regenen dan??? Inmiddels is het bijna 19u, benauwd warm en droog. Tijd om weer eens iets te gaan eten ;-)

Groetjes en tot snel weer!
Lyd & Moes

• 12 Maart 2018 - 18:15

Gwenda:

Hahahaaa, dat eetgedrag van jou....en zo slank als een den! Ben heel benieuwd naar alle foto's!!
    Ik was denk ik al wat eerder klaar geweest met die bakstenen, maar wel leuk dat jullie het fietsend doen!!

• 13 Maart 2018 - 09:00

Guusg:

Heel avontuurlijk en voorstaks smakelijk eten

• 22 Maart 2018 - 14:36

Conny:

Ik reageer in een iets verkeerde volgorde (achterstevoren) ;) maar wilde toch ff reageren op wederom een super leuk reisverslag. Wij hadden ook zo'n mooi doorreishotel met bungalows in een mooie tuin. Weet alleen de naam niet meer uit mijn hoofd. Helaas verbleven wij daar mijn 1 nacht. Maar het is ontzettend leuk om iedere X weer een ander hotel te hebben. Het ene beter dan het andere maar dat maakt het ook wel weer leuk. Wij durfden geen eten te nemen van die stalletjes, maar onze gids gaf toen wel aan dat het goed is om daar te eten waar het vlees/vis op dat moment wordt gebakken. En die warmte die moet je maar voor lief nemen; jullie krijgen er iets heel moois voor terug.