Heaven on earth, avontuur en... SPINNEN! - Reisverslag uit Khao Suan Kwang, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Heaven on earth, avontuur en... SPINNEN! - Reisverslag uit Khao Suan Kwang, Thailand van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Heaven on earth, avontuur en... SPINNEN!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

17 Maart 2018 | Thailand, Khao Suan Kwang

We zitten momenteel nog in de jungle, maar even terug naar het begin van het jungle avontuur...
Voordat we gaan relaxen op Koh Samui stond nog 3 nachten jungle op de planning, waarvan we 1 nacht door zouden brengen op een drijvend hutje op het water in het Khao Sok nationaal park. Bij aankomst bij de Khao Sok riverside cottages konden we kiezen: óf we kregen een massage óf we konden een kanotocht over de rivier hier maken. Nou, daar hoefden we niet lang over na te denken: zet ons maar in een kano! Samen met een Deens stel met hun twee kids werden we in drie kano's gezet. We hoefden niet eens zelf te peddelen, dus heerlijk relaxed de jungle en zijn geluiden in ons opnemen. Al snel kwamen we aapjes onderweg tegen en twee slangen die in een boom hingen. De rivier stond wel erg laag, dus hier en daar liepen we vast... teveel gegeten denk ik, want die Denen hadden nergens last van.... Op een bepaald punt gingen we aan land om koffie te drinken?! Okeejjj... we lopen een bergje op en zien een hoopje as met daarin drie bamboestokken... we snapten er niks van. Toen we echter korterbij kwamen, bleek er kokend water in die bamboestokken te zitten! Wat leuk zeg, dat is nog eens een aparte manier van koffie zetten. Na het kano-tochtje konden we alweer langzaamaan aan tafel en jeetje... lekker eten hier!!! Bwoahhh!!! Maak me gek!
Toen we 's avonds ons bedje opzochten schoot me weer te binnen dat ik in de keren dat we in de jungle ergens hebben overnacht, ik nooit zo goed kon slapen van alle geluiden... en ik denk dat deze hier de kroon spant: allereerst heb je de krekels... tsjirp, tsjirp, tsjirp... met zijn 1000den tegelijk... daarnaast de roep van de gibbons, dat is op zich wel bijzonder en leuk, maar na een paar keer... whoooooooeeee whoooooeeee, ben ik er eigenlijk toch wel klaar mee, toen hadden we nog een gekko die zijn geluidsversterker had aangezet en het nodig vond om vlak boven ons hoofd te gaan zitten tetteren... zucht... maar 1 voordeel: die beesten houden veel insecten weg. Maar we zijn er nog niet, aangezien hier ook een rivier langs loopt en wij een riverside huisje hadden, konden we ook nog genieten van het concert van de brulkikkers, hallelujah... en steeds als ik net weg aan het dommelen was, klets...pets...knal... viel er iets keihard op het dak. Die daken maken ze 9 van de 10 keer van ijzeren platen, zodat het lekker doordreunt, maar goed... ik ben pas tegen half 5 echt in slaap gevallen om vervolgens om half 6 wakker te worden van de eerste vogels... en om half 7 gingen de vogels pas écht los... pfff... zo fris als een hoentje (not) begon ik dus aan de tweede dag. Deze zou in het teken staan van het Khao Sok nationaal park, waar we dus in een drijvend hutje zouden overnachten. Met een minivan werden we opgehaald. De rest van onze groep was rond de 20, wij waren samen met nog 1 stel de oudjes ;-)...
Toen we na een dik uur rijden aankwamen bij de pier en we met zijn allen aan boord gingen van een longtail boat, keek ik eens om me heen en toen vermoedde ik al dat dit weleens het hoogtepunt van de reis zou kunnen worden... ik zag dicht begroeide heuvels en in de verte zagen we al wat grillige rotsen. Eenmaal op het water zetten we koers naar onze drijvende hutjes, dat zou ongeveer een uur duren. Hoe verder op het meer, hoe dichter de begroeiing werd, hoe hoger en grilliger de rotsen werden. Wat was dit bizar mooi! Na een uur kwam het "smiley raft house" in zicht... wat een plek... I thought I'd died and gone to heaven!!! Azuurblauw water met achter onze hutjes begroeide bergen en aan alle andere kanten, prachtig begroeide rotsen... wow, wow WOW!!!! De hutjes waren eenvoudig (matras op de grond en klaar), maar gelukkig toch ons eigen toilet. Voordat we zouden beginnen aan de jungletocht met grottentocht, hadden we nog tijd om te zwemmen. Jeetje wat was dat water warm! Oh oh oh, ik had bijna geen zin om met die jungletocht mee te gaan... eerst nog gelunched en daarna ging het avontuur beginnen. Met de boot werden we weer naar een ander gedeelte van het meer gebracht. We gingen aan land en kregen te horen dat we ongeveer 1,5 uur moesten wandelen tot aan de ingang van de grot. In de grot zou het ook een uur a 1,5 zijn en dan bij de uitgang van de grot nog een uurtje terug. Prima, kom maar op. De tocht door de jungle was best avontuurlijk, op plekken door redelijk dichte begroeiing en een aantal keren door de rivier. De eerste keer dacht ik "help, zitten hier bloedzuigers??", maar dat was gelukkig niet het geval! Bij de "ingang" van de grot dacht ik "ehm... moeten we DAAR naar binnen?" Zag er alles behalve uitnodigend uit en toen we ook nog uitleg kregen van de gids over de grot, dacht ik, prima, ik draai om, ik vind mijn weg wel terug... want... onze gids zei: Let me talk to ladies... when we go into cave, there many bats. Is OK for you? Ja joh, vleermuizen ben ik echt niet bang voor, dat hoort bij grotten... Maar daarna... Also in cave many spiders, many many spiders, is OK for you? SPINNEN??? WTF?!?! NEE dat is zeker niet OK!! Echt veel spinnen? yes, yes, many spiders! But I guarantee you, spider will not come to you. Ja zeg, nee, dat moest er nog bijkomen... oh hellup, waar ging ik aan beginnen?! Verder vertelde de gids nog dat we door water moesten (dat wisten we op voorhand) en op sommige plekken stond het water nu tot aan je oksels, ja whatever, maar hoe zit t nou met die spinnen, ik ben écht heel bang voor spinnen... nou ja, niks aan te doen.. met de moed in de schoenen gezakt, liep ik heeeeel voorzichtig de grot in.... zaklamp in de hand... OMG... Ja hoor, daar zat al een spin... en al niet echt een klein formaat... iehww iehwww iiiieehhwww... ik besloot om alleen maar op mijn voeten te schijnen, want als ik het niet zie, dan is het er niet... toch?! Echter, iedereen om mij heen was natuurlijk wel overal aan het schijnen, er zaten spinnen tussen van formaatje handpalm en een stuk muur zat helemaal vol met spinnen... dit was het moment dat ik dacht "ik ga NU huilen!" Ik hield me vast aan het idee: maar als we door het water moeten, daar kunnen geen spinnen meer zitten... oh hallelujah, jaaaa daar kwam water!! Tot konthoogte moesten we door een soort van spelonk, daarna volgden meer spelonken waar we ons door moesten wurmen, hier en daar door stroompjes, over rotsen klimmen en bijna aan het einde volgde er een vrij nauwe doorgang, waar je inderdaad helemaal tot aan je oksels door het water moest. Dat was overigens best frisjes... daarna was het nog maar een paar meter naar de uitgang en vlak voor het einde zagen we een hele mooie kikker, groen met grijs en een heeeele grote zwarte, groter dan mijn hand. Weet niet of het een kikker of een pad was, hij had zeker het formaat van een pad, maar hij was heel glad. Nou, die kikkers hadden het spinnenavontuur weer goed gemaakt! Toen we aan het laatste stuk terug naar de boot begonnen, hoorden we donder... oei... hier en daar was de lucht ook donker... hmmm... de pas erin. Eenmaal op de boot, leek het heel even dat we het toch nog droog zouden houden, maar helaas... in no time barstte het los en niet zo'n beetje... koude druppels kletterden door de snelheid van de boot keihard op ons hoofd. Het leek me wel een goed idee om een reddingsvest op mijn hoofd te leggen, zo petsten de druppels tenminste niet meer zo hard. Als een verzopen kat kwamen we aan. Het waaide er nog eens goed bij, dus brrrrr... kkkkoud! We zagen veel mensen het water in springen. Eerst de natte kleren uit, bikini aan en hups, ook het water in... en dat was lekker!!! Zo warm als badwater!! Bij het avondeten hoorden we van onze gids dat om 7 uur 's ochtends een boottripje gepland stond om dieren te spotten. Count me in!! Moes had 's ochtends niet zo heel veel zin, dus ik ging alleen mee. Overal hing nog laaghangende bewolking, hier en daar nog dikke wolken in de lucht, waar de zon doorheen probeerde te komen, dus dat gaf een heel "spooky" effect en zeker op plekken waar dode boomstronken uit het water staken... maar... het doel was dus: dieren spotten... en dat is gelukt! We zagen een toekan, gibbons, een arend en van die zwarte aapjes met witte kringetjes om de oogjes. Met zo'n grote longtailboot konden we helaas niet echt kortbij komen, dus van foto's maken was geen sprake (of je had wel een hele goede zoomlens moeten hebben). Na een uur werd het tijd om terug te keren voor het ontbijt. Na het ontbijt uitchecken en toen nog een tochtje naar een andere grot. Deze zou easy zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zin had in weeeer spinnen, maarrr gelukkig hier geen spin gezien. Dit was maar een kleine grot, er waren veel stalagmieten en stalagtieten waar je overal tussendoor en onderdoor moest, maar ze waren allemaal niet echt mooi. Niet zoals we grotten kennen. De grotten van Han zijn vele malen spectaculairder! Verder met de boot naar een wel heeeeel erg mooi stukje rotsformatie in het meer. Ze vergelijken het ook met Halong Bay in Vietnam. Prachtig!!! Maar hiermee kwamen we dus ook aan het einde van dit avontuur, daarna was het abmarsch naar de minivan die ons terug zou brengen naar ons jungle hutje. Toen we daar aankwamen stond een heel groepje personeel hysterisch te gillen.... ??? Wij wilden doorlopen, maar toen riepen 5 man "no no noooo snake snake!!!"... oke, er zit dus ergens een slang... waar dan??? Ik wilde hem eigenlijk wel op de foto. Even later gebaarde iemand dat we voorzichtig door konden lopen en ja hoor, daar ging hij. Een prachtig gifgroen exemplaar. Toch snel een fotootje van gemaakt ;-) daarna weer ingechecked voor ons laatste nachtje jungle. Hopelijk slaap ik vannacht iets beter, maar de brulkikkers zijn inmiddels alweer vrolijk aan het bulderen. Ik hoor overigens wel weinig krekels, misschien zijn ze geschrokken van de regen, toenstraks hadden we nl. ook hier even een buitje.
Morgen weer een dagje reizen en daarna begint het relax-gedeelte van onze reis.

Lieve mensen, tot snel maar weer!

  • 17 Maart 2018 - 16:26

    Marcel:

    Wederom een gedetailleerd verslag van jullie avonturen. Oh, wat lees ik dat toch graag. Geweldig!! Veel plezier verder!!!

  • 18 Maart 2018 - 07:48

    Suzanne:

    Wat een geweldig verhaal, zeer veel respect hoe je met de spinnen bent omgegaan. Een kan ik nog wel aan maar een hele wand,oei dat vindt ik toch wel moeilijk. Grotten zijn ook niet echt mijn ding donker en niet wetende wat je daar tegen komt. Heb dat ooit eens gedaan zegt de gids halverwege: wel oppassen hier kunnen slangen zijn waarbij mij benen meteen bevroren. Dus petje af dat je er nog op af gaat voor een foto. De rillingen om die te zien lopen nog over mijn rug. Ralf zei al, dan weten waar we met jou dus niet naar toe moeten gaan. :-). Geniet van jullie laatste dagen want hier is het berekoud en sneeuwt het weer snifffffff

  • 18 Maart 2018 - 11:36

    Anita:

    Knap hoor Lydia, ik was die grot never niet ingegaan! En Moes, om 07.00 er niet uit om dieren te spotten.... wat raar, is toch echt een tijd voor jou om op te staan

  • 19 Maart 2018 - 07:24

    Richard:

    Mooi verhaal weer en wat een leuke avonturen als Tarzan en Jane in de jungle haha...

  • 19 Maart 2018 - 16:23

    Gwenda:

    Sjiek, sjiek, sjiek!!! Dat tochtje was op ons lijf geschreven geweest. En idd respect dat je het gedaan hebt, met al die spinnen! Petje af. En had Moes NOG minder geslapen dan jij dat hij niet mee wilde om 7.00u? Kan toch bijna niet?!?
    Straks een weekje relaxen, haal je die slaap wel weer in...
    Enne...ook van dat weekje "nixen" willen we een uitgebreid verslag!!
    xxx

  • 19 Maart 2018 - 23:31

    Conny:

    Wauw, wat een mooi gedetailleerd reisverslag. Ik heb de bijbehorende foto’s van het meer met de rotsen gezien....super foto’s van een heel mooi park.
    En idd wat knap van je dat je, ondanks het feit dat je bang bent voor spinnen, je toch die grot bent ingegaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lydia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 56743

Voorgaande reizen:

28 December 2022 - 11 Februari 2023

Down under

04 Mei 2022 - 27 Mei 2022

Frankrijk en Noord Spanje

16 Maart 2019 - 29 Maart 2019

New York en de Bahamas

08 November 2018 - 18 November 2018

Marathon Las Vegas 2018

04 Maart 2018 - 28 Maart 2018

Thailand 2018

03 Februari 2017 - 05 Maart 2017

Nieuw Zeeland

24 Mei 2015 - 16 Juni 2015

Indonesië 2015

10 April 2013 - 01 Mei 2013

China

19 Maart 2012 - 05 April 2012

Costa Rica

14 Februari 2008 - 22 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: