Catlins forest, Slope point en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Catlins forest, Slope point en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Catlins forest, Slope point en Te Anau

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

11 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Na een gelukkig rustige nacht (geen enge nachtmerries over mensenetende gloeiwormen enzo... ;-)) vanochtend weer op pad. De reis ging richting catlins forest, waar het de bedoeling was een drietal wandelingen naar watervallen te maken. In Dunedin vertrokken we met lekker weer, maar hoe korter in de buurt van Catlins forest hoe slechter het weer werd... ai, kleine tegenvaller maar bewapend met een regenjas begonnen we aan de eerste wandeling. Al gelijk bij het begin van het pad naar de McLean falls stopte het met regenen! Heerlijk, dat zorgt toch voor meer plezier! Het was een korte wandeling en de waterval.. die was erg mooi! Er waren alleen een beetje veel mensen en er liep zelfs een Jack Sparrow lookalike rond. ;-)Anyway, na de nodige kiekjes op naar de volgende watervallen; de Matai falls en Horseshoe falls. Hier brak zowaar de zon door. Beide watervallen erg mooi en minder druk dan bij de eerste, al kwamen we Jack Sparrow ook hier weer tegen en uiteraard liepen we hem ook nog eens tegen het lijf bij de Purakaunui falls. Deze vond ik persoonlijk de mooiste. Niet zo hoog, maar enkele brede terassen boven elkaar. Gaaf! Na dit "waterige" dagje checkten we in bij de Hillview campsite. Heel eenvoudig hier, maar ze maken er toch lekkere pizza's!!! Hmmmm... yummie! Uiteraard zijn we hier niet alleen voor de pizza's naartoe gekomen hoor (alhoewel... neejjj grapje), maar deze camping (of nou ja, t is eigenlijk alleen maar een grasveld) ligt vlakbij Nugget point. En wat is Nugget point? Nou, daar krijg je kipnuggets hahahaaa nee hoor. Op Nugget point kun je ook geeloog pinguins zien. Jaaahaaaa, we gingen het toch nog maar eens proberen. Nadat we dus eerst die overheerlijke pizza's hadden uitgeprobeerd (yep, de reviews hadden echt niet gelogen), zijn we tegen half 8 naar Soaring bay gereden. Dit zou dé pinguinspot van Nugget point zijn. Het was inmiddels weer gaan regenen, goed afgekoeld en flink aan het waaien (die 4 seizoenen op 1 dag hier in Nieuw Zeeland dat klopte vandaag wel). We pakten ons goed in en vol goede moed gingen we op weg naar "the hide". Een hokje van waaruit je de pinguins ongestoord kunt bekijken. Beeeetje jammer dat die hide wat ver van het strand af stond, maar we hebben de kleine waggelaars toch echt gezien! Er waren er niet enorm veel, maar wel superleuk om te zien. Na een dik uur waren we zo'n beetje onderkoeld en besloten we de warmte van de camper weer op te zoeken. Morgen staat een lange rijdag op het programma, dus lekker vroeg naar bed om morgen weer zo fris als een pinguin op pad te gaan :-)

Zoals gezegd, gingen we vandaag vroeg op pad. We besloten de Southern scenic route te rijden en onderweg wilden we nog bij het meest zuidelijke puntje van NZ stoppen om uiteindelijk bij Te Anau uit te komen. Het was een rit van zo'n 5 uur en onderweg natuurlijk de nodige stops gemaakt, hier en daar was er een detour en dat betekende km's lang met de camper over gravel rijden. Hots, klots, van links naar rechts (melk in de koelkast werd vanzelf boter hahahaaa) Ook de weg naar Slope point (het meest zuidelijke punt) was zo'n gravel weg en deze had ook nog eens een paar heftig stijle bergen erin zitten. Nooouuuu dat was spannend, die camper begon hier en daar te glijden. Ik zeg "helluuuup... dadelijk liggen we vanzelf op t meest zuidelijke punt, maar dan met camper en al!" Om bij Slope point te komen, moest je eerst een weiland door dat volledig bezaaid lag met schapenkeutels. Hoe Nieuw Zeelands wil je het hebben? ;-) Daarna kwamen er heiige struikjes, die eigenlijk meer leken op de Trump haar-kwekerij! En daarna sta je dan op t meest zuidelijke puntje. De rotsen zijn hier heel donker, bijna zwart en het water slaat er keihard tegenaan. Nu zou je verwachten dat je hier dan ook weg zou waaien, maar nee hoor, dat viel reuze mee. Sowieso was het vandaag een mooie dag; veel zon en rond 20 graden. Uiteindelijk zijn we vandaag rond kwart voor 5 in Te Anau aangekomen. Prachtige camping aan het evenzo prachtige meer! De faciliteiten op deze camping zijn subliem! Mooie nieuwe douches, met goed te regelen water dus niet óf loeiheet óf ijskoud en extreem schoon! Nu moet ik zeggen dat de campings waar we tot nu toe zijn geweest overal wel erg schoon waren, dat valt me reuze mee. Als ik daarentegen kijk naar de motels die we onderweg tegen komen dan zien die er over het algemeen "sjabbiger" uit dan de gemiddelde camping hier, dus ik geef t maar toe... Moes had gelijk "zo'n camper is zo verkeerd nog niet!" Nou, vandaag vroeg naar bed om morgen om 6 uur op weg te gaan naar Milford sound. We hebben de eerste cruise om 9.45, maar t is zo'n drie uur rijden. Ik heb net de weersverwachting nog eens bekeken en helaas staat daar nog steeds flinke regen op... we hopen dat het mee gaat vallen, duimen maar!

• 11 Februari 2017 - 15:47

Wiel:

Spannend...lijkt net Floortje Dessing ha ha ..

• 12 Februari 2017 - 10:09

Gwenda:

Nou dat klinkt idd weer behoorlijk afwisselend. Geen dag hetzelfde!
    We duimen dat jullie op z'n minst droog weer hebben in Milford Sound, alhoewel een zonnetje beter zou zijn.
    Liefs van ons xxx

• 13 Februari 2017 - 20:07

Renske:

Genieten van de Milford Sound! De reis er naartoe is net zo bijzonder als de cruise zelf