Bijna thuis - Reisverslag uit Boutervilliers, Frankrijk van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Bijna thuis - Reisverslag uit Boutervilliers, Frankrijk van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Bijna thuis

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

23 Mei 2022 | Frankrijk, Boutervilliers

Hallo allemaal!

Daar zijn we weer! Inmiddels al ver op de terugweg. Het weer was enorm omgeslagen en ook geen goede vooruitzichten meer... Verder hadden we alles gezien wat we wilden zien, dus gisteren langzaamaan aan de terugreis begonnen.

Het laatste dat we gemeld hadden, was San Sebastian en Bilboa. We zijn hier een week gebleven en van hieruit zijn we wat uitstapjes gaan maken, maar deze week hebben we ook gebruikt om eens even niks te doen, dus lekker luiwammesen aan het zwembad en op het strand. Het is per slot van rekening ook tijd om te relaxen. Na Bilbao hebben we alleen nog Gaztelugatxe bezocht (waaaat???). Ja echt, dat Baskisch... om te gillen joh. Je neemt het alfabet, neemt zoveel mogelijk verschillende letters, zet die in een willekeurige volgorde achter elkaar, het liefst met minimaal 1 X erin en... je hebt Baskisch [e-1f602] maar even zonder gekheid: Gaztelugatxe is een van de plekken waar scenes van Game of thrones zijn opgenomen. Ik had vooraf wat horrorverhalen gelezen dat het oh zo moeilijk bereikbaar was en dat je ECHT een goede conditie moest hebben en vooral goede wandelschoenen aan moest en voor een relatief korte afstand moest je zeker 1,5 uur tellen om er naartoe te lopen en daarna dus weer 1,5 uur terug. Dit zou dan met name komen door het enorme hoogteverschil en de steile stukken, rotsen, keien etc. etc. Nou... daar gingen we hoor... voorbereid op het ergste. Toen we aankwamen op de parkeerplaats liep er een mooi geplaveid pad naar een uitkijkpunt. Van veraf heb je hier al een prachtig uitzicht op de rots. In de verte zagen we al het slingerende pad. Je moet eerst een heel stuk omlaag en daarna steek je via een brug over naar de rots en dan is het nog een pad omhoog. Maarrrr beste allemaal... het was een aangelegd pad, helemaal vlak en de trappen die waren ook helemaal netjes aangelegd... dus dat klimmen en klauteren?????? Geen idee, het was ons niet duidelijk. Nee, met een kinderwagen of een rolstoel kun je hier inderdaad niet komen, maar het is echt een heel mooi aangelegd pad en ja, op sommige stukken gaat het wel steil omhoog, maar er zijn ook nog eens overal bankjes en rustplekken gemaakt, er loopt vrijwel overal een handrail langs, dus je moet wel een heeeeeele slechte conditie hebben wil je dit niet redden. Maar goed... wij dus op weg. Je ziet de rots natuurlijk steeds dichterbij komen en aangezien het weer nogal "mottig" was (dus vrij grijs met een redelijk woeste zee om de rots heen), zou ik het zó geloven als Khaleesi opeens op d'r draak aangevlogen zou komen. Zeker op het moment als je de brug opgaat. Vanaf dat moment waan je je echt in Game of thrones. Het hele pad is vanaf dat punt ook ommuurd, dus dat zorgde helemaal voor een filmische ervaring. In de serie staat er bovenop de rots een kasteel. In het echt is het echter een klein schattig kerkje met oranje dakjes. Maar dan nog... ik zag het helemaal voor me hoe ze hier gefilmd hebben. Geweldig! Normaal gesproken moet je overigens kaarten reserveren (is gratis, maar per dag mogen er maar iets van 1400 bezoekers komen). Buiten het seizoen is alleen reserveren in het weekend (za en zon) noodzakelijk en het weekend was inderdaad al helemaal volgeboekt, dus we zijn op de vrijdag gegaan. Eerst dacht ik nog "wat jammer dat het weer nu net is omgeslagen", maar uiteindelijk paste het gewoon helemaal erbij, omdat het in de serie ook zo'n beetje dit weer was, dus voor de Game of thrones-beleving was het super!

Op zaterdag zou het de laatste dag goed weer zijn, dus we hebben San Sebastian afgesloten met een stranddagje (wat een fijne stranden hebben ze hier, echt heel erg mooi) met in de avond een PERFECT diner. We hadden voor de zekerheid gereserveerd, want het viel ons al op dat het nogal moeilijk was om op de bonnefooi ergens te gaan eten, zelfs nu het buiten het seizoen was. Zeker de betere restaurants. De sterrenrestaurants was al helemaal geen doen, dus we wilden heel graag afsluiten bij Bodegon Alejandro. We waren heeeel blij dat we op tijd hadden gereserveerd, want op zaterdagavond leek San Sebastian compleet overspoeld. Alle pincho-barretjes, alle restaurants, alles, maar dan ook echt alles puilde uit van de mensen. Ongelooflijk zeg. De voorgaande avonden was het ook wel redelijk druk, maar je kon altijd nog wel ergens een plekje vinden. Zaterdag was dat toch heel anders. Bodegon Alejandro is het restaurant waar de inmiddels 12-voudig Michelinsterrenchef Martín Berasategui ooit is begonnen. Vlakbij San Sebastian ligt zijn 3-sterren restaurant... Waar een menu €315 kost en het bijpassende wijnarrangement €175... Waar hebben we het over... helluuuuup... Ik hou van lekker eten en JA ik hou ook wel van wat luxe en ik kan ook echt oprecht genieten van een diner in een sterrenrestaurant, maar jeetje... dit zijn me prijzen... daar boek ik een vakantie voor, dus wij naar de Bodegon. Het tasting-menu kost je €54 en het was... HEEEERRRRLIJK, echt fingerlickin' good!!!! HMMMM... voor de echte insiders; ik heb er zelfs sardientjes gegeten en dat was me toch lekker, bijna goddelijk (sardientjes vind ik doorgaans niet te pruimen, dus dit was zeer, zeer ZEER verassend). Het was de ene smaakexplosie na de andere, oh oh ohhh... zoooo genoten! Tegen een uurtje of 11 rolden we het restaurant uit. Echt de perfecte afsluiting!

Gisteren hebben we San Sebastian verlaten en zijn we via de Pyreneeën naar Toulouse gereden. We wilden graag naar de Pic du Midi. Het weer was nogal twijfelachtig, dus we besloten maar gewoon te gaan rijden en dan bij aankomst bedenken of nog de lift naar de pic du midi zouden pakken of niet. Onderweg viel het alleszins nog mee, dus we hadden goeie hoop. Nou, laat de hoop maar varen, want de wereldreizigers hier (die liefst alles op de bonnefooi doen) hadden niet goed gekeken naar de openingstijden. Althans... op de website hadden we het niet gezien, hadden wel de prijs voor de kaartjes gezien enzo, maar niet dat de lift naar de pic du midi pas vanaf 1 juni weer open zou gaan. Hahahahaaaaa... echt weer iets voor ons [e-1f602] dus maar even doorgereden naar de Col de tourmalet en toen op weg naar Toulouse, want daar zouden we een nachtje slapen. Vanochtend was het in Toulouse nog redelijk te doen met het weer (wat motregen), dus toch nog een kort toertje door de "ville rose" gedaan en inderdaad... alles is roze (terracotta), heel leuk, zelfs bij grijs weer! Een veel mooiere stad dan we eigenlijk hadden verwacht. We hebben hier alleen maar even de highlights gedaan, omdat we vandaag al het grootste stuk wilden rijden. Onderweg een paar keer flinke hoosbuien gehad, maar hier en daar ook nog een beetje zon gezien. Morgen willen we via Epernay (champagne [e-1f60b]) naar huis rijden.

Slaap lekker allemaal en tot snel!

• 23 Mei 2022 - 23:40

Marleentje :

Bon retour mes amis!

• 23 Mei 2022 - 23:46

Gwenda:

Wat een gevarieerde reis! Ik kan me voorstellen dat het voelt als 5 weken weg! Zo veel gezien, gedaan, maar ook relaxed en ff nikxen (Baskisch?!? Haha...). Maar straks ook lekker om weer thuis te zijn lijkt me. Veilige terugreis en tot sjnelll! :-)

• 24 Mei 2022 - 11:17

Wiel :

Nu maar weer wachten op het volgende reisverslag..geweldig

• 24 Mei 2022 - 11:31

Tanja Van Kortenhof :

Ahhh, dat betekend eventjes geen leuke reisverslagen meer. Goede reis terug.