Carnac, Vannes en een 1e indruk van Bordeaux - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Carnac, Vannes en een 1e indruk van Bordeaux - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Carnac, Vannes en een 1e indruk van Bordeaux

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

13 Mei 2022 | Frankrijk, Bordeaux

Een heeeele goedenavond allemaal!

Wij zijn in de tussentijd weer wat zuidelijker afgezakt. Na Saint Malo achter ons te hebben gelaten zijn we via Carnac naar Vannes gereden. In Carnac liggen "Megalieten" oftewel "Menhirs" oftewel... die grote steen die Obelix meezeult! [e-1f602] Hier en daar zijn er ook wat hunebedden, dus we besloten dat het misschien wel leuk zou zijn om dat op onze weg mee te pikken. En ik hoor jullie nu denken "maar dat zijn toch ook een hoop troosteloze oude stenen?"... Nou jaaaa... klopt, maar dit vonden we dan weer wel leuk. Het is een enorm uitgestrekt gebied en de luchtfoto's die je hiervan ziet zijn indrukwekkend. Om er rond te lopen krijg je het enorm imposante gevoel niet zo, omdat je steeds tegen de stenen aankijkt. Het was niet extreem bijzonder, maar gewoon even grappig om te zien. Niemand weet precies waar ze vandaan komen en er gaan allerlei mythes rond, van vruchtbaarheidsrituelen tot offerplaatsen tot begraafplaatsen tot kalenders en ga zo maar door. Ik vond het gewoon even leuk om er rond te lopen (je kunt er mooie plaatjes schieten haha) en verder had ik het wel grappig gevonden als ze ergens een hele grote Obelix hadden neergezet whoooeeiiii [e-1f602]

Van daaruit door naar Vannes, hier zouden we weer 2 dagen blijven. Vannes is een superleuk stadje met wederom van die hele oude soort van vakwerkhuisjes. Ze zijn allemaal schots en scheef en bij sommigen vraag je je serieus af hoe zoiets nog steeds rechtop staat. Zet je ze echter op de foto.... dan lijken ze allemaal redelijk recht... hahahaahaaaa.

Vanuit Vannes hadden we een wat langere tocht voor de boeg. We wilden rechtstreeks naar Bordeaux. Zo'n 5 uurtjes rijden. Onderweg nog gestopt hier en daar om even de benen te strekken, wat te eten en drinken en tegen het einde van de middag reden we Bordeaux binnen.

Ingecheckt, even gelegen en daarna de stad toch al maar een beetje verkennen. We besloten naar de rechteroever van de rivier te lopen. Deze wijk is helemaal in opkomst. We belandden uiteindelijk in een café aan de rivier. Supergezellig daar, lekkere cocktailtjes en lekkere hapjes (ook niet onbelangrijk natuurlijk [e-1f601]). Tegen een uurtje of half 11 liepen we terug naar het hotel.

Na een vreselijke nacht (jeetje wat was het heet), werd ik om 5.05u. al wakker.... Pffff... veeeel te vroeg. Wat rond liggen draaien en toen viel het opeens op hoe stil het hier is. We zitten dus echt hartje centrum, maar je hoort niks, alleen de vogels! Vond ik toch vrij bijzonder. Rond half 7 weer in slaap gevallen om vervolgens om half 9 als een zombie wakker te schrikken. Even rustigaan gedaan en toen het plan voor vandaag bedacht: We besloten vandaag Les bassins des lumières te bezoeken en het wijnmuseum. Beiden lagen bij elkaar in de buurt, maar op een flinke afstand van het hotel, dus hup... laat de beentjes maar werken.

Les bassins des lumières is in een oude Duitse onderzeebootloods (zeg je dat???) gehuisvest. De Duitsers hebben hier tijdens de oorlog hun onderzeeërs gebouwd. Het gebouw lijkt volledig vervallen, maar binnenin hebben ze dus in de gigantisch grote hallen (waar dus ook nog gewoon water in staat) een soort van filmische lichtshow gemaakt. Je loopt door 4 hallen waar je aan alle kanten een film geprojecteerd ziet. Het is er hartstikke donker, dus qua lichteffect MAGNIFIQUE! We vonden het MEGA indrukwekkend!

Van hieruit via de rivierkade naar het wijnmuseum. Nou... wat zal ik er van zeggen... Ik weet het eigenlijk niet... zeker na les bassins, was dit nogal een aanfluiting. Ze hebben geprobeerd er iets leuks van te maken door overal interactieve stations te plaatsen, hier en daar worden films vertoond (die eigenlijk veel te simplistisch zijn) en alles is op een dusdanig saaie wijze ingesproken dat je eigenlijk beter eerst een flinke fles wijn meester had kunnen maken alvorens deze rondleiding te doen... Aan het einde ga je naar de bovenste verdieping van het gebouw waar je dan ieder een glas wijn uit mag kiezen. Je hebt een behoorlijke keuze en ze doen ook echt niet moeilijk als je de gekozen wijn toch niet zo lekker vindt. Zodra je je definitieve keuze hebt gemaakt krijg je een glas en kun je nog genieten van het uitzicht. Dat was dan weer wel leuk (en de wijntjes waren overigens heerlijk). Misschien hadden we het wijnmuseum eerst moeten doen en daarna les halles, maar ja... dat is achteraf...

Voor morgen staat een stadswandeling op het programma (in 31 graden...oei...) en wat we tot nu toe van de stad hebben gezien wordt dat vast geweldig. Er hangt hier echt een hele leuke sfeer (extreem veel restaurantjes en barretjes), veel pleintjes en mooie oude gebouwen. We laten ons morgen maar weer verrassen!

Liefs aan jullie allemaal!

• 14 Mei 2022 - 00:05

Gwenda:

Wat een interesante, gevarieerde reis zijn jullie aan het maken!! Zo zie je maar dat je niet "ver" hoeft te gaan. (Doen wij lekker toch hihi)
    Xxx

• 14 Mei 2022 - 09:44

Wiel:

Altijd spannend om te lezen .goede toerist info

• 14 Mei 2022 - 15:03

Cyndi :

Leuk om te lezen en om vanaf afstand mee te reizen

• 14 Mei 2022 - 15:06

Cyndi:

Mijn bericht werd afgebroken. Ook namens mijn ouders moest ik doorgeven dat het fantastisch is! En dat je talent hebt. En niet gaan schrijven over reizen, reisleider enzo. Zij hebben deze route ook ooit gedaan en herkennen veel van de omschrijvingen. Mooie herinneringen komen dan boven. Thanks