Au revoir France en Hola España! - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Au revoir France en Hola España! - Reisverslag uit San Sebastián, Spanje van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Au revoir France en Hola España!

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

18 Mei 2022 | Spanje, San Sebastián

Buenas noches amigos!

Nou, na even radiostilte (ik heb al bijna een week elke dag een knetterende hoofdpijn, om GEK van te worden), ben ik hier dan eindelijk weer.

We hebben inmiddels Frankrijk verlaten en zijn enkele dagen geleden aangekomen in San Sebastian in Spanje. Het was nog even een uitdaging om een leuk hotelletje te vinden, want we kwamen erachter dat er hier best nog veel gesloten is, maar ... uiteraard toch weer gelukt [e-1f603]

San Sebastian staat bekend om zijn enorm goede restaurants (meer sterrenrestaurants per hoofd vd bevolking dan waar ook ter wereld). Er liggen hier zelfs gerenommeerde pincho bars... Nou, aangezien we toch niet van het eten zijn.... hahahaaa, grapje he!! Als foodlover kun je hier echt je hart ophalen. Je kunt hier hele pincho-tours doen en dan in elke bar de specialiteit van die bar bestellen. Nou maak me gek! Uiteraard geen zin om met een gids van bar naar bar te gaan, dus gewoon in het hotel gevraagd welke specialiteiten we bij welke bar moesten bestellen en hup... doen we het lekker zelf! De beste pinchos hebben we gehad bij Mendaur (dit was ook een prijswinnaar lazen we achteraf). Voor de rest is San Sebastian een superleuk stadje. Een wirwar van allemaal kleine, gezellige straatjes en een heel mooi strand. Toen we hier aankwamen hebben we overigens gelijk het "fantastische" speciale fenomeen van extreme weersomslag meegemaakt. We kwamen aan met stralend weer: Zon scheen lekker, maar het begon wel wat te waaien... tussen uitstappen uit de auto en inchecken in het hotel begon het al te regenen, dus de jongen achter de balie vertelde ons dat ze hier een of ander gek weerfenomeen hebben waarbij binnen enkele minuten de temperatuur een graad of 15 omlaag gaat en het dan ook volledig omslaat en ja hoor... daar begon het te stormen en te waaien en te stortregenen. Flinke donder op de achtergrond en in no time stond beneden aan de straat alles blank. Geen auto kon meer rijden. Dit duurt ongeveer een half uur en dan is het weer voorbij... De dagen erna is het alleen maar loeiheet geweest, al begon het zich vanavond ook wel te betrekken. Voor morgen is er wat meer bewolking voorspeld. Dit hadden we al gezien, dus we hadden besloten om vandaag naar Bilbao te gaan. Een stad die al lange tijd op mijn lijstje stond (maar eigenlijk alleen maar om daar het Guggenheim museum te zien). Zodra je de stad in komt rijden zie je het Guggenheim al snel liggen. Het museum ligt aan de rivier, dus je hebt er een prachtig uitzicht op. Het was overigens qua gebouw veel groter dan ik dacht. Buiten staat natuurlijk het bekende kunstwerk "Mama"... (Die spin) en de "ballentoren" van Anish Kapoor (I LOVE Anish Kapoor). Verder kun je van buiten ook de glimmende tulpen zien. Dus ik had zelf het idee dat binnenin meer van dit soort shiny kunstwerken te bewonderen waren. Oh ja, de immensgrote bloemen puppy bij de ingang stond geheel in de steigers, er kwamen nieuwe bloemen in... beetje jammer... maar goed, wij dus naar binnen. Bleek vandaag de dag van het museum te zijn, dus het was gratis. Altijd leuk! Er was een tijdelijke tentoonstelling "Motion"... Dit ging m.n. over auto's en mobiliteit, op zich wel aardig, maar ik heb ze beter gezien. De permanente tentoonstelling bevond zich op de bovenste verdieping... Jeetje... Ik kan het niet zo goed uitleggen... laat me zeggen dat het niet zo onze smaak was. Ik bedoel... een zwart doek met linksonder een hoekje niet zwart gemaakt... Een doek waarbij je denkt dat de kunstenaar begonnen is om een spaanse vlag te schilderen, maar al snel geen zin meer had om het af te maken. Er hing een look-a-like (in mijn beleving dan he) van dat meisje uit de film the grudge... Ik zal het vast allemaal niet begrijpen, maar van buiten leek het een geweldig museum, van binnen... hmmm... not my cup of tea. Ik heb toch liever schilderijen waar ik versteld van sta hoe goed iets geschilderd is en niet een hele serie achter elkaar met kloddertjes roze hierrrr en kloddertjes roze daaarrrr... Ieder zijn ding zullen we maar zeggen, maar ik was uiteindelijk blij dat het gratis was [e-1f602]

Vanuit het Guggenheim liepen we door naar het oude gedeelte van de stad. Ook hier een wirwar aan straatjes, maar wel wat minder gezellig dan in San Sebastian. Inmiddels was de temperatuur opgelopen tot een graadje of 40 (in de zon windstil), dus leek het ons wel een goed idee om de funicular de berg op te pakken om vanaf de top uit te kijken over de stad en jawel hoor, nadat we eerst gigantisch weggezweet waren in het treintje, werden we bovenop verwelkomt met een heerlijke frisse wind. Laat maar lekker waaien hahaha. Tegen een uurtje of half 6 hadden we het eigenlijk wel gezien en toen begon het ook behoorlijk grijs te worden. Aangezien we nog moesten eten (maar hier gaan de restaurants pas tegen 19/19.30 open) hadden we het idee opgevat om dit keer niet in San Sebastian maar in Hondarribia te gaan eten (dit ligt zo'n beetje op de franse grens). Hoe korter we bij Hondarribia kwamen hoe harder het begon te waaien. De lucht was inmiddels gitzwart en we zagen dat het aan de andere kant van het water (Je kijkt hier uit op Hendaye in Frankrijk) al flink aan het regenen was. We hadden eigenlijk nog even rond willen slenteren, maar dat viel met dit weer toch wel een beetje tegen, dus we doken snel een restaurantje in en oh oh ohhhh... ook hier weer heerlijk gegeten. Ik ben niet zo'n echte visliefhebber, maar de vis is hier zó vers, dat zelfs ik hier bijna alles lekker vind! Na wederom teveel gegeten te hebben (dat wordt flink sporten bij thuiskomst), reden we in een ruk terug naar het hotel.

Voor nu: oogjes dicht en snaveltjes toe [e-1f602]

• 18 Mei 2022 - 23:31

Gwenda:

Wat balen van je hoofdpijn, maar wat een mazzelaars met de dag van het museum. Beetje weinig eet-foto's dit keer....haha. Hopelijk voel je je vanaf nu weer TOP! Knuffel uit Born xxx

• 19 Mei 2022 - 08:01

Marleentje :

Hola (of, zoals ze meestal in Baskenland zeggen: Kaixo!) amigos,
    Heerlijke hapjes in Donostia idd, maar die moet je natuurlijk ook met voldoende vloeistof

• 19 Mei 2022 - 08:12

Pascal&Ingrid:

Leuk om te lezen Lydia, en zeker met de foto's erbij! Hopelijk vanaf nu geen hoofdpijn meer en nog genieten daar!

• 19 Mei 2022 - 15:49

Nicole :

Heerlijk... hoe je altijd weer alles in geuren en kleuren weergeeft ..de foto's maken het plaatje compleet.. Fantastisch..... Geniet ervan, liefs Nicole

• 19 Mei 2022 - 15:53

Ronald&Tine:

He lieve Lyd en Moes, Na heen en weer privé appen dan nu eindelijk een openbare reactie op de superleuke reisverslagen. Wat wij het meest super vinden: dat jullie als wereldreizigers net zo vallen voor Frankrijk als wij als die-hard-Frankrijk-vakantiegangers. Volgend jaar weer??? Dat bevalt goed, hoor.
    Baskenland en het Guggenheim staan op ons lijstje dus met gepaste jaloezie lezen we jullie mooie belevenissen.
    En ach ja, het weer. Geen invloed op dus go with the flow en zweet, bibber, waai uit je fatsoen en drijfwaternat. Vandaag stijl doorgeregend op de fiets thuis van het werk. Lekker buitje voor de boeren, denken we dan maar.
    Kortom, geniet zolang en waar het kan.
    Wij zitten al klaar voor de volgende reisblog!

Stevige omhelzing van Ronald&Tine