Van Shanghai naar Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Van Shanghai naar Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Van Shanghai naar Xian

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

26 April 2013 | China, Xi'an

De 2e en 3e dag in Shanghai was het wel droog maar erg bewolkt. Uiteraard mocht dat de pret niet drukken. Gewapend met een lekker winddicht vest en voor de zekerheid toch de paraplu maar mee, gingen we weer op weg. Het leek ons het best om een metrokaart te pakken. Onze eerste stop werd Yuyuan gardens. Dit is het enige "oude" stukje Shanghai, voor de rest is het nl. een hypermoderne stad. Ondanks dat het extreem toeristisch was, was het toch erg leuk. De mooie gebouwen met hun gekrulde daken, de kitsch tierlantijntjes, de souvenierkraampjes en -winkeltjes, de gaarkeukens van dumplings, noodles, rijstgerechten en ietwat misplaatst, maar wel lekker: een Starbucks :-). Ja, wij vonden het hartstikke leuk om hier wat rond te slenteren. Van hieruit gingen we door naar People's square en People's garden om vervolgens te eindigen in Nanjing road (een 5km lange winkelstraat!!!! Ja de Chinezen houden wel van shoppen, de ene shopping mall na de andere). Toen het donker was gingen we terug naar de Bund. Kijken of we vandaag mooie foto's zouden kunnen maken. Het was wel erg "foggy" (smog?), maar toch was het mooi om te zien met al die lampjes. En van lampjes houden ze... Over de rivier varen boten af en aan met een hele kermis aan lampjes erop!
Op onze laatste dag in Shanghai gingen we 's ochtends eerst richting de "drakenbloesem tempel". Deze was zeer druk bezocht door Chinezen, wij liepen er weer als enige westerlingen tussen. Het was zeker niet de mooiste tempel die we gezien hebben, maar zeker wel de authentiekste. Hier komen geen hordes toeristenbussen op af en deze wordt nog steeds bewoond door monniken. Die monniken gaan overigens ook met de tijd mee... Stond er ene in zijn gele gewaad uitgebreid in de laatste nieuwe Samsung Galaxy te babbelen ;-) ik heb er stiekem een foto van gemaakt. In de middag wilden we zelf nog wat shoppen, maar de maatjes hier zijn toch een beeeeeetje anders dan die van ons. Na ons opgefrist te hebben in het hotel besloten we naar het Hyatt hotel te gaan (tip van NL in the giggling tree). Op de 32e verdieping ligt de bar Vue. Van daaruit kijk je recht op the oriental pearl. Als je geen gast bent in het hotel mag je tegen betaling van 100 Yuan (ongeveer €12,50) toch naar binnen. Je mag dan 1 drankje uitzoeken (mag ook 'n cocktail of iets dergelijks zijn). De bar is fantastisch ingericht. Veel hout, gezellige zitjes, een keur aan goede wijnen, wijnvaten als decoratie, afgewisseld met hypermoderne glazen scheidingswanden en als je helemaal naar boven gaat, dan kom je uit op een dakterras waar in het midden een jacuzzi staat en eromheen allemaal zitjes gemaakt met enorm dikke kussens en het uitzicht.... Tsja, dat is gewoon adembenemend! Ik vond het het kadootje van de dag! We zijn er een uurtje of twee blijven zitten, maar toen werd het toch echt tijd om het koffertje weer te pakken, want vanochtend om 6 uur liep de wekker alweer af. Om 7 uur werden we opgehaald door onze stresskip. Ze was vandaag nog gestresster dan op de dag van aankomst... Pffff... Adem in, adem uit.... De rit naar het vliegveld viel nog mee, maar daar aangekomen.... Oh my god....!!!! Het begon al dat ze als een wilde naar de incheckbalies ging lopen, daar kregen we te horen dat we bij een andere dame eerst een instapkaart moesten laten printen. Ze heeft dat meisje zo gek gedraaid dat deze per ongeluk de verkeerde stoelnummers had geselecteerd, waardoor we niet naast elkaar zouden zitten. Op naar een andere balie om dit te laten veranderen, daar ging ze me onder hekjes door kruipen om maar als eerste aan de beurt te zijn?!??!??! We hadden zeeeen van tijd, dus we snapten de stress niet helemaal.... Nou ja, instapkaarten geregeld, terug om de bagage in te checken en daar.... Had ik haar bijna betaald om alsjeblieft naar huis te gaan.... We stonden rustig in de rij te wachten om de koffers in te checken toen... "I sink maybe too heavy, yeah yeah, cannot be too heavy, I sink too heavy, you have to pay if too heavy! Maybe when too heavy you take out and put handbagage more! Wij dachten: Eh... Mens, we zijn al twee weken zo aan het reizen, ja, het koffer heeft ietsje overgewicht, maar daarom stoppen we de zwaarste spullen in onze handbagage en is tot nu toe altijd goed gegaan. Maar natuurlijk zeiden we met een glimlach "ahhh we think it's ok, no worries".... "no, no I sink too heavy, too heavy, big suitcase too heavy".... Grrrrrr inwendig kwam ons de stoom uit de oren, maar goed. Koffer op de weegschaal 20,5 kilo. Dat van Moes 21,2 dus niks aan het handje "ohhhh is little over weight, only little, you lucky"..... Pffffff..... Erg vermoeiend zeg! Gelukkig konden we daarna afscheid nemen. :-)
Na een vlucht van ongeveer 2,5 uur kwamen we aan in Xian. Hier werden we opgewacht door Steven, die we in eerste instantie helemaal over het hoofd gezien hadden. Na een uurtje stonden we alweer bij het volgende hotel. Vandaag hadden we niks op de planning, dus besloten we eerst de Bell tower (staat voor ons hotel) te bekijken. Erg mooi! Daarna liepen we door naar de south gate van de stadsmuur. De stadsmuur is ongeveer 13km lang en nog helemaal intact. Bovenop kun je fietsen huren, dus jullie raden het al... We klommen in de pedalen en hebben (hobbel-de-hobbel) het hele rondje gefietst. Erg leuk moet ik zeggen! Daarna liepen we naar the Drum tower en wilden we de grote moskee bekijken. In Xian ligt nl. Een hele moslimwijk. We hebben zo'n beetje de hele wijk doorkruist, maar die moskee niet gevonden?!?!? Vaag.... In de wijk was het op zich wel gezellig, ware het niet dat je constant omver gereden werd door scooters, fietsen en van die tuk-tuk dingen.... Toen we na het zoveelste straatje (met erg smerige eetkraampjes en "slagerijtjes") de moskee nog steeds niet hadden gevonden besloten we terug te lopen richting hotel. Volgens Steven lag ertegenover een restaurant dat lekkere dumplings serveert. Nou, dat wilden we wel proberen! Inmiddels was het gaan schemeren, dus de bell tower en drum tower waren nu prachtig verlicht. Wat een sfeer zeg! Bij het dumpling restaurant bestelden we gestoomde beefdumplings en gekookte shrimpdumplings. Beiden erg smakelijk, al hadden de gestoomde meer smaak. Daarna werd het tijd voor een verfrissende douche. ;-)
Morgen om 10.00 worden we opgehaald om het terracottaleger te bezoeken. Eens kijken hoe dat is!

P.S. We eten hier elke dag 50 tinten rijst en noodles met toebehoren en toch vallen we af! :-)