Peking! - Reisverslag uit Peking, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Peking! - Reisverslag uit Peking, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Peking!

Blijf op de hoogte en volg Lydia

30 April 2013 | China, Peking

Afgelopen zaterdag zijn we dan eindelijk aangekomen in Peking, de laatste stad voordat de reis weer huiswaarts gaat.
Nadat we in het hotel nog wat uitgerust en ons opgefrist hadden liepen we naar het plein van de hemelse vrede. Het was er druk, maar eigenlijk hadden we het nog drukker verwacht. Het plein op zich is niet mooi ofzo, maar wel indrukwekkend groot en van hieruit kijk je natuurlijk meteen naar de poorten van de verboden stad. Na wat foto's op het plein gemaakt te hebben, gingen we naar de verboden stad. En oh mijn god wat is dat groot zeg!!! Je moet echt een keuze maken wat je wilt zien, want alles lukt gewoon niet. Wij besloten de weg rechtdoor te nemen en aan het einde op de westflank nog wat rond te kijken. Je loopt van de ene formele hal naar de andere, naar tempelhallen en de vroegere vertrekken van de keizer en gevolg en de keizerin en haar hofdames. Als je aan de achterkant weer de verboden stad uit loopt, kun je door lopen naar het Bei hai park. Erg mooi en ook hier weer het ene tempeltje na het andere. We keken onze ogen uit, maar guess what??? Ook hier weer immens veel trappen lopen! Zelden hebben we zoveel trappen gelopen op vakantie (wel goed voor de lijn haha). Tegen een uurtje of 8 waren we behoorlijk gaar, het was dan ook een erg lange dag als je net uit de nachttrein rolt ;-). We doken vroeg het bed in, omdat we de dag erna naar het zomerpaleis wilden gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Zondagochtend een stevig ontbijtje gepakt en met de metro naar de andere kant van de stad. Dat kost je € 0,25! Ongelooflijk zeg. Bij aankomst bleek dit eveneens een overweldigend groot park te zijn, dus maar weer keuzes maken wat je wilt zien... Enne, mochten jullie denken dat we ditmaal niet aan ons trappen quotum zouden komen dan hebben jullie het mis... Trappen, trappen en nog eens trappen! Als je hier toch slecht ter been bent, dan heb je het zwaar!!! Na bijna een dag rond geslenterd te hebben, gingen we snel terug naar het hotel om daar Jessica, een Chinees collegaatje van Moes te ontmoeten. Jessica nam ons mee naar Bou hai, een gezellig wijkje met winkeltjes en barretjes en natuurlijk restaurantjes. Jessica wilde ons de hot pot "bejing style" laten proeven. Prima!! Deze was heel anders dan de hot pot in Chengdu. Hier is het echt een grote koperen pot die met kooltjes wordt verwarmd. In de rand wordt water gedaan en wat smaakmakers en in die rand mik je dan je vlees en groente en als het gaar is grabbel je het er weer uit. Deze hot pot was beduidend minder gekruid. Je krijgt er wel een kruidige dipsaus bij, maar toch heel anders dan in Chengdu. Hier overigens erg veel schapenvlees! Jummie! Het was leuk om met Jessica te babbelen over de cultuurverschillen en dan met name over het eten. Voor het werk komt zij ook geregeld in Europa dus zij weet wel dat we qua eten heel anders in elkaar zitten. Iedereen zijn eigen bordje, niks delen met zijn allen, geen menukaarten waar foto's op staan, niks geen hele dag lang eetkraampjes etc etc. Tsja dat eten dat gaan we missen! We hebben flink gelachen en de avond vloog dan ook om! Voor de dag erna stond de lange muur gepland... Hmmm the great wall of China klinkt beter, de lange muur doet me iets teveel denken aan de afhaalchinees ;-).... Het verhaal over de muur volgt in een apart verslagje!

Liefs
De China-reizigers