De eerste indruk - Reisverslag uit Chengdu, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu De eerste indruk - Reisverslag uit Chengdu, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

De eerste indruk

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

12 April 2013 | China, Chengdu

Na een vlucht van een kleine 9 uurtjes zetten we voet aan land in Chengdu. Daar waar ik had verwacht in een chaos en rommeltje terecht te komen, liep ik een schone fris ruikende aankomsthal in. De douane, ophalen van de koffers en zoeken naar onze chauffeur verliep vlekkeloos. De chauffeur en privégids brachten ons naar het hotel, welk leek weggelopen uit een oude Chinese film (de hele straat hier overigens): pagodes, lampionnen (hoe roder hoe beter), parapluutjes en alles in de kleuren rood, wit, zwart en goud, maar natuurlijk ontbraken ook de schreeuwende "kerstlampjes" niet. Tsja, jullie kennen mij, ik vond het natuurlijk helemaal geweldig. Met de gids spraken we af dat hij ons na een uurtje op zou komen halen, want voor de eerste dag leek het ons wel handig om dan even van A naar B vervoerd te worden. Zo gezegd zo gedaan. De gids met chauffeur stonden stipt op tijd weer bij het hotel. Moes en ik moesten echter nog geld pinnen, dus het leek ons beter om eerst maar te stoppen bij een bank. Na een dikke 10 minuten kwam Moes terug met een ietwat beteuterd gezicht: pinnen lukte niet... De verhalen die we hadden gelezen op internet voorspelden eigenlijk ook al niet veel goeds, maar eigenwijs als we zijn dachten we "ben je gek, zal allemaal wel meevallen". Op naar de volgende bank en de volgende en de volgende en de volgende en.... Na een uur nog steeds nergens kunnen pinnen. Ietwat benauwd zaten we achter in de auto.... En nu? Internet opgestart, maar eens kijken of er ergens een goeie tip te vinden was. Het eerste bericht dat we zagen was: "ING-klanten kunnen al maanden niet pinnen in het buitenland"..... Euh.... Klonk niet erg bemoedigend... Verder gezocht en daar kwamen we een tip tegen om het bij de Chinese Construction Bank te proberen... Nou, keep your fingers crossed en jawel hoor, we hadden beet! Meteen maar het maximale dat we op konden nemen gepind. Dit was ongeveer € 300,-- waar we dan weer even mee vooruit kunnen. Snel op naar een paar oude Chinese straten (oud nagemaakt...), maar enorm gezellig. Er hing een leuke sfeer, er waren geen andere Westerse toeristen en overal gezellige winkeltjes en eetkraampjes. Bij de eetkraampjes rook het heerlijk, maar we zagen weinig bekende dingen. Ingewanden op een stokje (vertelde onze gids, ik vond het allemaal wel smakelijk uit zien, beter dan de kippennekken met hoofdje er nog aan), allerhande vissen op een stokje, rare vogelachtige beestjes (in zijn geheel) en opeens keek me een bord "knagertjes" aan... ???? Hmmm??? Bleken konijnenhoofdjes te zijn. Niet te versmaden natuurlijk...... maar ik was stiekem toch blij dat onze gids ons mee wilde nemen om hotpot te gaan eten en dat bleek een waar feest te zijn! Hotpot is, zoals de naam al doet vermoeden, een bak met saus die in het midden van de tafel wordt geplaatst en die men verwarmd tot het gaat koken. Je kiest dan zelf je ingredienten om erin te doen. Volgens de gids was het "very hot & spicy", dus bestelde hij een hotpot die in tweeën was gedeeld. De ene helft niet heet, de andere helft wel. We bestelden garnalenballetjes, broccoli, enorm lekkere champignons, flinterdunne beef, zalm, maiskoekjes gevuld met een of ander zoet goedje (erg lekker overigens) en pruttelen maar. Het was heeeeerlijk en lang niet zo heet als gezegd, maar we zijn dan ook wel wat gewend. Zelfs de noodles die we erbij kregen waren een feest (die waren overigens het heetst van alles!) Als we de rest van de vakantie ook zo lekker gaan eten dan zie ik de bui al hangen.... Dan wordt het na de vakantie flink sporten om de extra kilo's kwijt te raken hahaha. Na het eten namen we afscheid en besloten we nog een ommetje te maken. "Onze" straat is heel sfeervol, allemaal gezellige gebouwen met allemaal lampionnen en chinese draken etc. We ontdekten op een gegeven moment een ingang van een park, maar aangezien het al donker was twijfelden we of we wel naar binnen moesten lopen. Ach wat, er klonk muziek, dus besloten we toch maar een kijkje te nemen en wat we toen zagen... Het begon met een lesje tai chi (al vroeg ik me enigszins af hoe de mensen de lerares konden volgen, want je zag bijna geen hand voor ogen), even verderop schalde er andere muziek uit een radio, daar werd een soort van Chinese versie van country dance gedaan (en ook weer in het donker?!). We vervolgden onze weg en kwamen aan bij een plein dat helemaal vol stond met mensen die allemaal aan stijldansen deden. We bleven staan kijken. Hoe simpel kan het zijn he!? Zet een radio aan en waag een dansje. Een iets ouder echtpaar danste op een gegeven moment voor onze neus. Ik maar eens vriendelijk gelachen, toen begon meneer de Chinees een heel verhaal. Euh? Zie ik eruit alsof ik dat versta? Nog maar eens vriendelijk gelachen en toen kwam ik er door zijn gebarentaal achter dat hij zoveel bedoelde als: "kijk naar wat wij doen, dan proberen jullie het ook"... Hihi we waren al een bezienswaardigheid, laat staan als we ons ook nog echt aan het dansen hadden begeven... Via de andere kant van het park liepen we maar terug naar het hotel waar we nu uitgeteld op bed liggen. Zometeen de oogjes dicht en morgen vroeg weer op om naar de panda's te gaan!

Tot snel!
Lydia & Mostafa

• 12 April 2013 - 11:01

Mirjam:

Ni hao! Wat heerlijk om zo mee te kunnen reizen. Ik kreeg het ook wel even benauwd van dat pinverhaal. Bij de 7eleven kun je normaal gesproken goed pinnen dus als je er een tegenkomt....
    Ik zie al uit naar de volgende belevenissen!
    Zai Jian! Mirjam

• 12 April 2013 - 12:06

Anita:

Hee toeristen! Een mooi begin met maar 1 hobbel, geld, waar heb je t voor nodig!? Smakelijk eten en veel plezier!! X Anita

• 12 April 2013 - 14:04

Cyndi:

Leuk om te lezen. Wist niet dat jullie al vertrokken waren!! Ben benieuwd hoe jullie China avontuur verder verloopt. Staat ook ergens jullie reisschema??
    Groetjes
    Cyndi

• 12 April 2013 - 14:18

Tanja Van Kortenhof:

Goede avond!!!
    Zo te lezen hebben jullie al spannende en bizarre momenten gehad :-)!!!
    Hahahaha als ik al lees kippenek incl kop op stok.....jakkie. Hahahaha heb ik al gegeten en gedronken hahaha.
    Gelukkig is het nog goedgekomen met pinnen!!!
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Groetjes Tan

• 12 April 2013 - 16:16

Nicole:

Hey Moes en Lydia,
    Helemaal top dat jullie heenreis en aankomst zo goed verlopen is ..
    Lydia ..zoals jij de avonturen omschrijft :geweldig !!Tijdens het lezen waande ik me even in China ipv thuis op de bank ..
    Ik ben heel benieuwd naar de rest van de reis en kan niet wachten op een update ..
    Lieverds ..geniet ervan ..het is jullie gegund !!
    Xxx
    Nicole

• 12 April 2013 - 19:32

Denise:

Hallo wereldreizigers,
    Jullie hebben de hotpot gevonden en ervaren. Ik moet zeggen, het is ook een veilig en lekker alternatief voor alle kruipende, vliegende en springende traditionele beestjes die daar gegeten worden. En Lyd, no worries, als je in de tussentijd een dansje waagt of meedoet met de ochtendgym zal het best meevallen met de kilo's...
    Enjoy & have lots of fun!
    Xx

• 12 April 2013 - 21:33

Mira Eggen:

Ha Lydia en Moes,

Ik heb aan jullie gedacht toen jullie vertrokken en wat leuk om al een eerste reisverslag te lezen! Jullie maken vast nog wel heel wat geks mee, daar in het Oosten! Hopelijk hebben jullie "normale" toiletten tijdens jullie vakantie ;-) Heel veel plezier verder in China en blijf schrijven!!

Groetjes,
    Mira, Jeroen en Marijn