Platvoeten - Reisverslag uit Lijiang, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Platvoeten - Reisverslag uit Lijiang, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Platvoeten

Door: Lydje

Blijf op de hoogte en volg Lydia

13 April 2013 | China, Lijiang

Nou daar zijn we alweer, maar het is dan ook zoooo fantastisch hier!!!
Wat hebben we gedaan? Nou zoals jullie al in de titel kunnen lezen ,hebben we ons platvoeten gelopen. Lijiang is een stadje met een wirwar van allemaal kleine straatjes, maar dan ook echt enorm veel kleine straatjes, zonder kaart kun je er ook niet echt lopen, want dan verdwaal je geheid. Zelfs met kaart, konden we ons hotel amper terug vinden ;-)
Maar even terug naar het begin: Nadat we bij ons hotel waren afgezet, hebben we even een uurtje niks gedaan. Ons hotel is overigens ongelooflijk mooi! Echt een ouderwets Chinees gebouwtje, alles van hout en het straalt gewoon rust uit. Het heet dan ook Zen Garden ;-)
Na een uurtje rusten de wandelschoenen aangetrokken en erop uit. Al snel kwamen we op het marktplein waar het krioelde van de mensen. Het lijkt een beetje op Valkenburg, maar dan op zijn Chinees! Maar oh oh oh, wat is het er gezellig. Er stromen beekjes door de straatjes, alles ligt kris kras door elkaar en allemaal winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Het ene straatje nog sfeervoller dan het andere, dus we bleven maar foto's maken. Lijiang wordt voornamelijk bewoond door de Naxi, welke een eigen taal en schrift hebben. We hebben een fantastisch mooi tempelcomplex van de Naxi bezocht en vielen van de ene verbazing in de andere. Wat een mooie kleuren, wat een mooie bewerkte gevels en wat was het groot. Een gedeelte lag helemaal tegen de berg aan gebouwd, waardoor je een mooi uitzicht over de stad had. Even buiten het centrum zou een mooie vijver liggen die uitkijkt op de jade drakenberg. Na een stevige wandeling kwamen we eraan en het zal er best mooi uit zien, maar.....wat een pech....het water was weg, waardoor het geheel droog en zielig uit zag. We hebben nog een stuk gewandeld, maar besloten dat het in het centrum veel leuker was, dus stapperdestap daar gingen we weer op weg. Vlak voor het centrum kwamen we een restaurantje tegen dat er gezellig uit zag. Geen engels en maar enkele gerechten waren vertaald en van enkele waren maar foto's. De foto van het bord gefrituurde bamboewormen sprak ons nou niet echt aan.... We bestelden maar weer veilig 2 kipgerechten die voorzien werden van rijst en we kregen een grote kom kokend water met daarin tofu en paksoi. We weten eigenlijk niet zeker of deze voor ons bedoeld was, maar ach, wat maakt het uit. Alles smaakte weer heerlijk en dat voor € 7,-- voor ons twee! Dat geloof je toch niet?! Na het eten terug het stadje in, alwaar wat souveniertjes werden gekocht. Het valt ons overigens op dat mensen je niet opdringerig iets aan willen smeren. Heerlijk! Voordat we terug gingen naar ons hotel, besloten we in een soort van "eethal" (allemaal bakplaten, pruttelende potten en pannen naast elkaar met de meest vreemde ingredienten en dieren) een bakje noodles mee te nemen. Het rook goed en zag er lekker uit. We namen er ook nog een soort van dim sums bij die gevuld waren met vlees. Vraag niet wat, want dat weten we niet... Aangezien het in de hal nogal druk was besloten we buiten op een bruggetje lekker onze bakjes op te peuzelen. Enkele Chinezen vonden het zo leuk dat ze foto's van ons gingen maken. Ja mensen, grappig he, wij kunnen ook heel goed met stokjes eten ;-). Ach gewoon blijven lachen, zo maak je nog eens iets mee! We zagen overigens ook nog een bruidspaar dat foto's aan het maken was bij het beekje, het bruidje zat op een gegeven moment echter letterlijk met haar jurk in het water...oeps. Nou, aangezien onze platvoeten er echt geen zin meer in hadden, besloten we maar terug te gaan naar ons hotel en daar eens uit te zoeken hoe we morgen bij de kabelbaan kunnen komen. Je schijnt hier nl. met een kabelbaan naar een hoogte van 5500 meter te kunnen gaan. Een zuurstoffles moet je meenemen, maar dan schijn je bij helder weer wel een fantastisch uitzicht te hebben. Laten we hopen dat het morgen net zo'n stralende dag is als vandaag!

Groetjes allemaal!!!

P.S. Het weer is redelijk frisjes, vandaag pas voor het eerst de zon gezien, maar omdat je zo hoog zit is een vestje zeker geen overbodige luxe! Het is alleen in de hotels nogal koud, daar is nl. geen verwarming..... Maar hier in Zen Garden hebben we wel een elektrische deken :-)

• 13 April 2013 - 18:04

Tanja:

Weer een leuke dag achter de rug.
    Het eten is er wel erg goedkoop!!
    Veel plezier morgen in de kabelbaan en hopelijk is het helder weer!
    Groetjessss

• 13 April 2013 - 22:23

Richard Marting:

Klink allemaol hiel goat...hartstikke sjiek dat alles nao wins verlöäp...
    Geneet mer lekker weier vaan eur avontuurkes...!!!
    Gr. Richard, Conny en Dorné..

• 15 April 2013 - 08:03

Nathalie:

Het Wereldreizigers!!

Wat heerlijk zeg, 3 reisverslagen bij je ontbijtje, leuker dan de krant hihi
    Zo te lezen gaat alles volgens plan en hebben jullie het naar je zin en nog steeds niet aan de race...:-)
    Die fotos van die knuffelbeertjes kom jullie snel laten zien he..
    En die kabelbaan.....AAAAAHHHH (Moes al jij lydje nou eens filmt, weet zeker dat dat een uniek vakantiefilmpje oplevert, en die neem je dan gewoon mee samen met die pandafotos!!)

Enjoy! en verheug me al op julie volgend avontuur!

Groetjes!!!!!

• 17 April 2013 - 20:51

Germaine:

Hoi Jatsers

Wat een mooie reis is het volgens mij.
    Ik reis een beetje mee op jullie reisverslagen.
    Geniet er nog maar goed van, maar dat zal wel lukken denk ik.
    Wat die vingerhoedjes betreft Lydia.
    Die chinese vingerhoedjes zijn anders als hier.
    Die zijn open aan de bovenkant, het is eigenlijk een ijzeren ring van ongeveer 1,5 tot 2 cm breed die dan om de vinger gaat.
    Met ook die kleine deukjes die hier ook in de ijzeren vingerhoedjes zitten.
    Of ze er ook de ons bekende vingerhoedjes hebben weet ik eigenlijk niet.
    Verder nog veel plezier.

Groetjes Germaine en Bert