Koud!!! En modder happen... - Reisverslag uit Yangshuo, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu Koud!!! En modder happen... - Reisverslag uit Yangshuo, China van Lydia Gorissen - WaarBenJij.nu

Koud!!! En modder happen...

Door: Lydia

Blijf op de hoogte en volg Lydia

21 April 2013 | China, Yangshuo

Gisteren liepen we nog te puffen en te plakken van de hitte, vanochtend was het echter een flinke jas kouder! In de ochtend had het al flink geregend en de korte broek die ik vol goede moed had aangetrokken werd toch al heel snel gewisseld voor een lange! Met een lekker winddicht vest, kozen we voor "breakfast with a view". We besloten ons ontbijtje te genieten met uitzicht op de bergen. Ook al was het frisjes, het uitzicht maakte alles goed. Na het ontbijt was het zo goed als droog en leek het ons wel een leuk plan om met de fietsen naar de "dragon bridge" te gaan. Een van de ned managers vertelde ons nog dat we ons geen zorgen hoefden te maken over modder, want daarvoor had het veel te weinig geregend. Prima! Dus hop... In de pedalen en op weg. De routebeschrijving was erg leuk gemaakt, alles voorzien van foto's. Toen we echter het eerste dorpje uit waren, kwamen we gelijk al in de modder terecht.... Hmmm.... Verder proberen, maar het werd alleen maar erger en aangezien ik een gewone fiets en geen mountainbike had, was het niet echt goed te doen. Het was alleen maar glibberen en glijden...grrr... Moet eerlijk bekennen dat ik daar niet heel vrolijk van werd! Eens verder gekeken, maar het leek erop dat deze modderige weg nog wel even voort zou hobbelen, dus we pakten onze kaart erbij en zochten naar een andere weg. Al snel vonden we een geasfalteerd alternatief. Natuurlijk niet zo idyllisch als de weg door de dorpjes en boerenvelden, maar wel makkelijk fietsbaar! Op een gegeven moment kwamen we aan in Baisha (stadje), daar werden we aangesproken door Fransen die helemaal de weg kwijt waren. Aangezien zij ook naar de dragon bridge wilden gaan, hebben we hun weer op weg kunnen helpen. Zodra je Baisha door bent, ben je ook al bijna bij het bruggetje. De brug op zich stelt eigenlijk niet zo heel veel voor, maar de omgeving is er prachtig! Je kunt er ook een tochtje op een bamboevlot over de rivier maken, daar hoef je niet voor te zoeken, de vlotten zie je vanzelf liggen en je wordt aangesproken met: "hellooooo bamboo beeauzifullll" hahahahahaaaaa... Dus toen antwoorden wij met "no thanks, bike also very nice" ;-). We besloten via de andere kant van de rivier terug te fietsen.... Bleek achteraf niet zo'n heel fijn plan.... We kwamen uiteindelijk op dezelfde weg uit als onze beschrijving.... En ik kan jullie vertellen dat was baggeren... Mijn fiets liep constant vast. Stukken bamboe, steen en modder vormden zich tot grote klonten prut die de hele boel blokkeerden.... Grrrr... Ik hoorde haar nog zeggen "modderig zal het niet zijn....." Sjonge, jonge wat 'n geploeter! Moes die moest op 'n gegeven moment zó om mij lachen, hij zei "als jij niet min. 40km per uur kunt fietsen is het niet meer leuk he?!" Nee inderdaad! Ik mag graag tempo maken op een fiets, ben dan ook echt geen mountainbiker! Maar goed, het was te ver om om te draaien, dus baggerden we maar door, we zaten nu toch al helemaal onder de prut! Kan jullie wel vertellen dat ik helemaal happy was toen we weer op geasfalteerde weg aankwamen! Van daaruit was het nog een minuutje of 10-15 naar het hotel. Daar aangekomen, de ergste modderklonten van de schoenen afgeborsteld en de broeken maar gelijk laten wassen! De rest van de middag hebben we gebruikt om te relaxen. Dat was ook wel even lekker na 1,5 week maar door-door-door!
Voor morgenavond hebben we een lichtshow geboekt. Speelt zich af op het water, doen 600 acteurs aan mee en schijnt van de maker van de openingsceremonie van de olympische spelen te zijn. We hoorden van enkele mensen hier in het hotel dat het wel heel indrukwekkend is, dus we zijn erg benieuwd. Dus: allemaal duimen dat het niet gaat regenen!

Liefs
Lydia & Mostafa

@iedereen: we krijgen veel berichtjes en vragen binnen over de aardbeving, maar daar zitten we totaal niet bij in de buurt, dus no worries met ons is niks aan de hand!

• 21 April 2013 - 16:29

Gwenda:

Haha Lyd, ik zie je al gaan door de modder.... kan me voorstellen dat Moes gelachen heeft. Maar achteraf was t fietstochtje toch wel de moeite??? En ff relaxen is goed. Je hoofd even leegmaken voor alle indrukken die nog gaan komen. Blijf genieten jullie twee!!!!

• 22 April 2013 - 09:32

Ray Smit:

Hey Moes: al meer heftige fiets km's gemaakt in China dan op je nieuwe fiets in NL!!!! Maar goed...hoef je die van jou niet te poetsen. Have fun!